Lanseringen av Scanias nya lastbilsserie i Paris

By | Okategoriserad

På tisdagskvällen den 23: augusti, kl 19.40 visade Scania upp sin nya lastbil för första gången. Scania livesände lanseringen från Paris på weblänk och Zebra höll kvällsöppet för att bevaka det stora eventet.

Den nya lastbilsgenerationen som nu visas upp är historisk – enligt Scania är det den största satsningen i bolagets 125-åriga historia, skriver man i ett pressmeddelande. 20 miljarder kronor har investerats i utvecklingen som tagit 10 år. Utvecklingen har skett i Södertälje, och i Oskarshamn, där man skapat en helt ny parallell karossverkstad och ett nytt måleri, till en kostnad av drygt 2 miljarder kronor.

 

Lägre bränsleförbrukningen, bättre aerodynamik och uppkopplade tjänster är några av nyheterna i den nya lastbilsrangen .

“Det är som att sitta i ett eget litet rum… Jag hör ljuden svagt fast ändå är det helt tyst.” Anna, 8 år

By | Okategoriserad


FÅR VI BE OM STÖRSTA MÖJLIGA
TYSSSTNAD…
Sekretessen har varit central i möbeldesignern
Charles Strands tankar om att skapa avskildhet på
offentliga platser.
När Charles fick idén om en ny produkt, en idealisk
viloplats för stressade själar på flygplatser, bibliotek,
tågstationer, konferensanläggningar och andra
offentliga platser där det rör sig mycket människor,
så satte han igång att förverkliga den. Resultatet blev
”Charles Strand Audio Secrecy Chair”.
Genom sin form och kraftiga isolering har stolen
blivit ljudisolerande mot omvärlden, insynsskyddad
och mycket behaglig att vistas i. När man sätter sig
i den känner man sig omsluten av väggar och tak
och skönt avskild från omvärlden. Det kan också
vara skönt att veta att ingen kan snegla över axeln på
dina företagshemligheter . Man kan till exempel jobba
på sin dator med hemliga dokument, surfa ostört
– ingen kan se din skärm, prata i mobiltelefon om
känsliga ämnen utan att bli avlyssnad eller störd av
omgivningen, eller bara vila, slumra eller meditera.
Stolen är extra ljudisolerad runt ovandelen och kan
förses med Wi-Fi så att du trådlöst kan använda de
inbyggda högtalarna från din mobil eller dator, samt
att aktuellt ladduttag kan väljas om så önskas. Färger,
material invändigt och utvändigt, typ av fot samt
utrustningsnivå kan väljas vid beställning i en mängd
olika kombinationer.

Zebra hjälper Scania med ny version av ”Scania Corporate Identity Material”.

By | Okategoriserad


Zebra har just färdigställt en ny version av katalogmaterialet ”Scania Corporate Identity Material” för 2016. Den har blivit uppdaterad och nya produkter har lagts till, bland annat detta snygga Scania väggur med inbyggd hygrometer och termometer. Vägguret har redan blivit en storsäljare för Scania . Den är tänkt att kunna hängas på väggen i t ex Scanias försäljningshallar eller kontor runt om i världen.

Milano EICMA 2015

By | Okategoriserad


Zebra har varit på mässa och spanat in det senaste inom motorcykelvärlden, som presenterades på den internationella motorcykelmässan EICMA i Milano.

Förra året firade EICMA 100 år och i år var det alltså mässans 101:a upplaga vi åkte till.

Några siffror som kan vara intressant att läsa om:
– Över en halv miljon besökare kommer till EICMA varje år, från hela världen.
– Nästan 7000 nyhetsmedier fanns på plats – journalister, TV-kameramän och fotografer. Det var upp 20,5% jämfört med föregående år.
– 6 paviljonger är fyllda av motorcyklar och tillbehör, plus “MotoLive” utomhusarena.
– EICMA huserade i år 1,408 utställare från 38 länder, fördelade över en yta på 280.000 m2.
– 45 000 fackbesökare drog nytta av EICMAs B2B-initiativ – en tjänst till förfogande för utställare och aktörer från hela världen, för att utveckla och expandera sin verksamhet. Sedan 2013 har EICMA erbjudit tjänsten som tillhandahålls gratis till utställare och företagare, ett slags matchmaking-system som ger utställarna en värdefull möjlighet att ordna ”B2B” möten och hitta nya partners och samarbeten, utveckla handelsförbindelserna och expandera sin verksamhet. Andelen utländska aktörer har i och med introduktionen av denna tjänst ökat med 20%.

Här är en lista över några av de nyheter som var mest intressanta:

BMWs stora nyhet var G 310 R, men fokus låg på nya BMW R nineT Scrambler. BMW passade också på att visa S1000XR i nya färger och små designuppdateringar av F800GS och F700GS.

Den hetaste nyheten från Ducati var också den mest annorlunda (för Ducati) – XDiavel. En glidare baserad på muskelpaketet Diavel, nu med remdrift! Nyhetskavalkaden fortsatte med Multistrada Enduro, en grusmässig variant av Ducatis adventture, och en uppdatering av 899. Submärket Scrambler fick i sin tur två nya familjemedlemmar – 400-kubikaren Sixty2 och specialaren Flat Track Pro.

Honda Visade nya Africa Twin  i alla sina tre utföranden. Två hela modellfamiljer har fått sig en genomgång. De tre NC750-modellerna uppdateras både designmässigt och har finjusterad DCT-låda. Vi har tidigare sett uppdateringar av några av CB500:orna, men nu fick även CB500X lite uppmärksamhet.

Husqvarna visade konceptet “Vitpilen 701”, en antydan om vad som kan komma från Husqvarna.

Indian Scout får till 2016 ett nytt motoralternativ med en överkomligare prislapp. Instegsglidare?

Kawasaki. Likt Honda blev det något av ett mellanår för Kawasaki. Vi fick dock se Ninja ZX-10R i ett specialutförande. Kawasaki visade också upp skotern J125, den kommer dock inte till Sverige.

Moto Guzzi lanserade en helt ny modellplattform döpt V9, som handlar om en 100 kubik större motor än Guzzi V7 II. Två V9-modeller var nya och V7-familjen fick en ny medlem.

MV Agusta Brutale 800 har fått en uppdatering för att klara de nya miljökraven, vilket dock gjort den tyngre och mindre effektstark, men med något mer vridmoment. Även resten av trepipsmodellerna fick lättare uppdateringar.

Suzuki presenterade nya GSX-R 1000. Tyvärr verkar det som att den inte kommer Sverige förrän under sommaren 2016. Suzuki visade också en naken SV650 som ett nytt konkurrenskraftigt mellanklassalternativ.

Triumph visade flera nyheter, Speed Triple R/S och sex nya utföranden av en uppdaterad Tiger Explorer 1200. Precis som Tiger 800 får den många olika utföranden välja på, för att täcka alla sorters behov.

Yamaha fortsätter med nya modeller i ett högt tempo. Mest överraskande var nya MT-10, en streetfighter som i mångt och mycket baseras på superbike YZF-R1. Retrosortimentet utökas med nya XSR900 som likt XSR700 är en retrotolkning på motsvarande MT-modell.

KLICKA HÄR FÖR ATT KOMMA TILL BILDERNA!

Digital läsning kräver andra förmågor än traditionell läsning

By | Okategoriserad


Att läsa på skärm har blivit allt vanligare i skolorna och i en del skolor har olika digitala medel helt ersatt böckerna. Det här kräver mer av både lärare och elever.

Digital läsning kräver speciella förmågor och kompetenser som skiljer sig från den traditionella läsningen, visar en undersökning från Maria Rasmusson, universitetslektor i pedagogik vid Mittuniversitetet i Östersund
. Även om flickorna visade sig vara övergripande bättre än pojkarna både när det gäller den traditionella läsningen och den digitala så var pojkarna bättre på det som är unikt i den digitala läsningen – förmodligen tack vare sitt datorspelande.

 

– När man scrollar på en skärm krävs det multimediala förmågor för att man ska kunna skapa en mening själv och förstå helheten, säger Maria Rasmusson.

Enligt henne översiktsläser man på internet.

– Man tränger inte in på djupet som då man läser en roman.

Däremot visar studier att datorer kan hjälpa eleverna att snabbare lära sig skriva.

– Med datorer knäcker eleverna koden snabbare och de skriver längre texter i ett tidigare stadium. Men för att tekniken ska fungera behövs ett pedagogiskt koncept. Med datorer inblandade började lärarna undervisa på ett helt annat sätt, berättar Eva Hultin som är lektor vid Högskolan Dalarna.

Hon har forskat om hur datorerna inverkar inlärningen och vad lärarna måste ta till sig för att undervisningen ska dra nytta av det digitala.

– Man kan inte lägga in ett verktyg utan att lärarna får utbildning, påminner i sin tur Maria Rasmusson.

Och, trots stora förändringar kring konsumtionen av media under de senaste åren fortsätter kunderna att ha förtroende för annonsering i tidningar. Styrkan i det tryckta ordet består och är viktigt vid utvärdering av kampanjer. På en fråga om hur mycket man litar på annonser i olika media gav kunder (månads-, vecko- och dags-)tidningar ett resultat på 63%, TV 41% och Internet 25%.

Oadresserad direktreklam vinner över tv-reklam, banners och tidningsannonser. Oadresserade utskick är den reklamkanal som skapar mest intresse, som flest tar del av och som flest utnyttjar erbjudanden från. Bakom en undersökning om konsumenters reklamval står företaget Icebreak.

Det är femte året i rad som svenska konsumenter placerar den oadresserade reklamen i topp och positionen har till och med stärkts under det senaste året. Den oadresserade direktreklamen behåller platsen som den mest intressanta och effektiva reklamen . Totalt är intresset för reklam lika stort idag som för sju år sedan, med skillnaden att antalet kanaler har ökat. Undersökningen visar också att även de som uppger att de är reklammotståndare konsumerar reklam.

(källor: Addetto.com, Power of Print)

 

Norsk undersökning visar att läsbarheten är större på papper

By | Okategoriserad


Att läsa sammanhängande berättelser med resonerande texter på en datorskärm leder till sämre läsförståelse än att läsa samma texter på papper. Det har en studie i Norge, som publicerats i International Journal of Educational Research, kommit fram till.

Studien fokuserade enbart på elever i åldrarna 15-16 år i två grundskolor i Norge. Enligt studien verkar det som att läsning på papper tillåter eleverna att visualisera var på sidan informationen är. I jämförelse, när läsning sker på en skärm, vet man inte instinktivt var på en sida specifik information finns. Detta gör det svårare att minnas information från texten.

När deltagarna fick ett utskrivet dokument hade de fullständig tillgång till all information. De kunde bläddra igenom sidorna och se texten i sitt sammanhang. Däremot vid läsning på en skärm, kunde eleverna endast se en sida i taget och fick det svårare att tillgodogöra sig informationen i hela dokumentet. Slutsatserna har flera konsekvenser för människors sätt att presentera information och genomföra tester i den verkliga världen. Man kan inte anta att valet av media, ens för korta texter, kommer sakna betydande inverkan på läsningens resultat. Så fort texten sträcker sig över mer än en sida kan avsaknaden av rumsliga markörer på digitala texter hindra läsförståelsen. Resultaten tyder också på att läsning av uppgifter för tester på datorer leder till minskad förståelse . Så om tentamina hålls digitalt eller på papper kan resultaten bli olika bara av denna faktor.

(Källa Power of Prints)

Digitalt vs tryckt media

By | Okategoriserad


Vissa hävdar att tryckt media redan är historia och att det är i den digitala världen framtiden finns. På många marknadsavdelningar läggs stort fokus på att ha en “digital strategi” och renodlade digitala byråer blir allt vanligare.
Samtidigt visas nu stora fördelar med tryckt material framför digitalt i allt fler studier.
De som förutspår att den nedåtgående trenden ska avta och att trycksaken kommer att spela en allt viktigare roll i framtiden blir allt fler. Trycksaker är fortfarande viktiga på mässor och i situationer där läsplattor och datorer är klumpiga budbärare och tidningsställen på pressbyråerna har aldrig varit mer välfyllda.

Samhället digitaliseras men trycksaken får nytt värde
Maria Rasmusson, Lektor i pedagogik vid Mittuniversitetet i Östersund, menar att trycksaker nu är på väg att bli ett exklusivt sätt för företag att särskilja sig från mängden och hävda att de är det rätta företaget att anlita eller köpa varor av. Varumärkesvärdet och trovärdigheten kan ökas med en fin trycksak, säger Maria Rasmusson.
Trots den ständiga uppkopplingen och i motsats till tidigare rön om en fortsatt förflyttning mot digitala kanaler visar sig tryckt media nu ha en särställning också hos de yngre generationerna . Nya studier visar att trycksaker upplevs ha en högre trovärdighet och att det fysiska materialet förmedlar en känsla av exklusivitet hos mottagaren.

Förtroendet ökar även för annonser i tryckta medier
Trots stora förändringar kring konsumtionen av media under de senaste åren fortsätter kunderna att ha förtroende för annonsering i tryckta tidningar. Styrkan i det tryckta ordet består och är viktigt vid utvärdering av kampanjer. På en fråga om hur mycket man litar på annonser i olika media gav kunder (månads-, vecko- och dags-)tidningar ett resultat på 63%, TV 41% och Internet 25%.

Oadresserad direktreklam vinner över tv-reklam, banners och tidningsannonser.
Oadresserade utskick är den reklamkanal som skapar mest intresse, som flest tar del av och som flest utnyttjar erbjudanden från. Bakom undersökningen om konsumenters reklamval står företaget Icebreak.
Det är femte året i rad som svenska konsumenter placerar den oadresserade reklamen i topp och positionen har till och med stärkts under det senaste året. Den oadresserade direktreklamen behåller platsen som den mest intressanta och effektiva reklamen. Totalt är intresset för reklam lika stort idag som för sju år sedan, med skillnaden att antalet kanaler har ökat. Undersökningen visar också att även de som uppger att de är reklammotståndare konsumerar reklam.

(källor: Mittuniversitetet, Marknadsbiblioteket, Power of Prints)

Informationsfilm för Närhälsan ”Hälsolyftet”

By | Okategoriserad


Livsstilsrelaterade sjukdomar utgör ett allt större folkhälsoproblem och det är därför viktigt med förebyggande åtgärder för bromsa denna utveckling. Hälsolyftet är en metodik utvecklad av Ann Blomstrand, medicine doctor, specialist i allmänmedicin, enheten för allmänmedicin, Göteborgs Universitet. Målet med satsningen ”Hälsolyftet” är att främja hälsa och förebygga sjukdomar, särskilt hjärt- och kärlsjukdomar. Forskning har också visat att blodtryck, blodsocker, BMI och midja/stussmått samt upplevd hälsa, stress och fysisk aktivitet kan förbättras med hjälp av Hälsolyftet. Hälsolyftet är ett erbjudande till patienten om en hälsoundersökning som omfattar att svara på några enkla frågeformulär samt några besök på vårdcentralen för hälsosamtal. Deltagande i Hälsolyftet är helt frivilligt och kostnadsfritt. Uppdragsgivare för filmen var Ingela Westman Kumlin och Pernilla Govik och Zebra Reklambyrå tog ihop med Ingemar Media fram den ca 7 minuter långa informationsfilmen som vänder sig till Närhälsans egna personal och ska användas internt i utbildningssyfte. Länken för den som vill se filmen på Vimeo finns här: https://vimeo.com/128927342 eller Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=gqGnvU-iZqM

Restaurang Soya nu igång

By | Okategoriserad


Nu har premiären varit och restaurangen är öppen
Inredningen har blivit intim och mysig trots att restaurangen ligger mitt i stråket utanför Bauhaus och Cervera. Zebra har hjälpt till med designen och layouten för den nya restaurangen på Torp köpcenter i Uddevalla . Alla på Restaurang Soya Wok & Sushi brinner för god mat och därför använder man sig av de finaste råvarorna, helst närproducerade. Och för att få till den speciella asiatiska känslan använder sig Soya Wok & Sushi av kryddor och örter direkt från Asien. Erfarna kockar tillagar maten i det öppna köket för att man ska kunna uppleva hela matlagningen och det erbjuds lunchbuffé alla vardagar. Utanför glasväggen kommer det att bli en uteservering att sitta vid under sköna sommardagar. Prova på nästa gång du är på Torp!

Saab Car Museum får ny avdelning

By | Okategoriserad


Saab-museet i Trollhättan har fått en ny avdelning som fått namnet ”Entusiasternas Museum”. Den nya avdelningen hade premiär på Saab-dagarna 5-7 juni. Ett antal Saab-frälsta människor har handplockats av muséets Intendent Peter  Bäckström för att de har en eller annan Saab relaterad egenhet för sig. Saab-entusiasterna gestaltas i form av ”klippdockor” i papp i naturlig storlek med en biografi över sitt liv med sin Saab (eller Saabar). En av dem äger t ex 20 st Saab 95:or, alla från årsmodellen -75 – bara för att ”dom var snyggast då…” . En annan (en veterinär från Laholm) har kört 83.000 mil med sin Saab 99:a. Eller damen på bilden som tillsammans med sin man kört Midnattssolsrallyt 7 gånger i Regularity-klassen.